همشهری آنلاین: مسابقه کشتی بین تیم‌های ایران، آمریکا و روسیه به جای میدان تایمز در ایستگاه قطار تاریخی Grand Central Terminal برگزار می‌شود.

Logo

ایسنا نوشت: در 25 اردیبهشت تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از سال‌ها در آمریکا مسابقه می‌دهد تا برای حفظ کشتی در بازی‌های المپیک یک مسابقه تاریخی سه جانبه بین کشورهای ایران، آمریکا و روسیه برگزار شود.

این مسابقه در سالن Vanderbilt از ایستگاه قطار Grand Central Terminal در خیابان 42 منهتن نیویورک برگزار می‌شود. قرار است در این ایستگاه قطار تاریخی که قدمت آن به سال 1872 برمی‌گردد، هزار بلیت برای تماشای مسابقه فروخته شود. آمریکایی‌ها این مسابقه را "نبرد روی ریل (Rumble on the rail)" نامیده‌اند و اعلام کرده‌اند برای حفظ کشتی در المپیک و همچنین کمک به پروژه " کمک به کودکان خیابانی با کشتی"‌ برگزار می‌شود.

این ایستگاه قطار تاریخی یکی از مناطق گردشگری مشهور نیویورک است که به طور میانگین سالانه 21 میلیون و 600 هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند. در این ایستگاه قطار یک بار مسابقه اسکواش هم برگزار شده است.
سایت فدراسیون کشتی آمریکا درباره این مسابقه نوشته است:

"سه قدرت برتر در کشتی جهان (ایران، آمریکا و روسیه) ماه آینده در مسابقه‌ای منحصر به فرد در نیویورک به رقابت می‌پردازند.
این مسابقه‌ها که نام آن "The rumble on the Rails" است از طرف فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) به رسمیت شناخته شده است.

این رقابت‌ها همچنین فرصت خوبی برای اهالی کشتی است تا این رشته را در المپیک حفظ کنند. در فوریه 2013 کمیته اجرایی IOC اعلام کرد کشتی در المپیک 2020 جزو ورزش‌های اصلی نخواهد بود. تصمیم قطعی برای حضور داشتن یا نداشتن کشتی در المپیک قرار است در سپتامبر سال جاری گرفته شود. از دو ماه قبل، تلاش و وفاق جهانی از طرف فدراسیون بین‌المللی کشتی و همه 177 کشور عضو این فدراسیون برای حفظ کشتی در المپیک ایجاد شده است.

از زمان اعلام اطلاعیه کمیته اجرایی IOC، قدرت‌های برتر جهان از جمله ایران، روسیه و آمریکا همکاری‌های زیادی برای حفظ کشتی در المپیک انجام دادند. اگرچه سران کشورهای آن‌ها اغلب با هم همکاری و رابطه‌ای ندارند اما مسئولین کشتی آن‌ها در چند وقت اخیر همکاری‌های خوبی با هم داشتند.

مایک نوووگراتز، یکی از مسئولین برگزاری رقابت‌ها، درباره این مسابقه‌ها گفت: خوشحالیم که سه کشور برتر جهان را به این مسابقه‌ها آوردیم، درست شبیه مسابقه‌های میدان تایمز که در دو سال گذشته برگزار شده است. این مسابقه‌ اهمیت ورزش کشتی را بیشتر خواهد کرد و سوای آن در برنامه‌های خیریه حاشیه‌ای آن برای کودکان نیازمند کمک مالی جمع‌آوری خواهد شد. شب خوبی برای ورزش و اهالی نیویورک رقم خواهد خورد.

ریچ بندر، مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا نیز گفت: فرصت خوبی برای کشتی است تا توانایی‌های خود را برای جمع کردن کشورهایی با دیدگاه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی نشان دهد.

محل خاص برگزاری مسابقه‌ها نیز یکی از جذاب‌ترین محل‌های برگزاری تاریخ کشتی را نشان خواهد داد. در سال 2010 مسابقه ستارگان در سفینه فضایی برگزار شد. در سال 2011 آمریکا (5 - 2) روسیه را شکست داد که برای اولین بار در میدان تاریخی تایمز برگزار شد. در سال 2012 رقابت دیگری بین آمریکا و روسیه در میدان تایمز برگزار شد. تمام این رقابت‌ها اتفاق‌های منحصر به فردی بوده‌اند که باعث جلب توجه رسانه‌های مختلف جهان شده‌اند. رقابت آمریکا و روسیه در دو خاک کشور پیشینه تاریخی طولانی دارد که به سال 1960 و عصر جنگ سرد برمی‌گردد. این رابطه نشان می‌دهد چگونه کشتی می‌تواند پا را فراتر از تفاوت‌های سیاسی و فرهنگی بگذارد.

رقابت بین آمریکا و ایران کمتر از روسیه متداول بوده است اما باز هم مثال خوبی از رابطه خوب جهانی از طریق کشتی را نشان می‌دهد.

تیم کشتی ایران 10 بار در سالیان اخیر در آمریکا به میدان رفته است که دو بار آن در نیویورک بوده است. از جمله مسابقه‌های جهانی 1995 در آتلانتا، المپیک 1996 و قهرمانی جوانان جهان در سال 1998. سوای آن تیم کشتی ایران 5 بار در مسابقه‌های جام جهانی در آمریکا به روی تشک کشتی رفته است.

کشتی آزاد آمریکا در سال 1998 پس از غیبت بیست ساله، اولین تیم آمریکایی بود که در یک مسابقه به ایران آمد. آنها در جام تختی 1998 در تهران هم در این مسابقه‌ها شرکت کردند و 11 بار در ایران در مسابقه‌های مختلف به میدان رفته‌اند.

رقابت کشتی ایران و آمریکا جدید‌ترین قوانین ورزشی کشتی را به نمایش می‌گذارد.

برنامه مسابقه در 15 می (25 اردیبهشت)

آمریکا - ایران (در گرند‌سنترال ترمینال)

آمریکا - روسیه (در گرند سنترال ترمینال)

 

کد خبر 209158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز